الاثنين، 14 مايو 2012

بالي انشرح :)

لما تقولي حاجة ناعمة وأنا أرد أقول: كويس .. ماشي .. حلو، فتقولي لأ مانتِ مش بتصححي ورقة إمتحان يا نُهى ... وأنا أضحك من جوا أوي !!
لما توقفني وسط الكلام وتقولي إني سكت لثواني قبل ما أقول كلمة معينة زي ماكون مترددة أطلعها زي ما هى جوايا، زي منا بالظبط حاسة بيها ... وأنا أتكسف وألاقيك قافشني كويس !!
لما أقولك انك طول الوقت واحشني، ووراها خبط لزق أقول "ماعلينا يعني" ... فتقولي ما علينا ايه بس دي أول مرة تقوليها أصلا، فأنا استغرب وأسألك إزاي، فترد إنك انت اللي معظم الوقت بتقولها وأنا بس أكتفي ب"وانت كمان" ... فاشوف إزاي بتعرف تقراني وإزاي بحس بانبساط كبير لما ألاقيك واخد بالك من كل تفصيلة صغيرة .. ومش بتنسى !!
لما بتشيل التراب من على الأنثى جوايا، لما بتخليني أعيد اكتشاف نفسي، لما من غير ما تقصد بتخلي حاجات قديمة ماخلصتش في وقتها تظهر ع السطح وتضطرني أعالجها دلوقتي، لما من غير ما تاخد بالك بتعرفني مشاكلي ولخبطتي ويبقوا واضحين أكتر قدامي، وأنا أحكيلك ليه بعمل اللي بعمله وليه بتصرف كدا وأقول كل الكلام لحد الآخر .. وانت تبقى عبارة عن حضن بيسمع !!
لما تبقى رغم كل الوجع القديم اللي جواك والشخبطة التقيلة على روحك لسة عارف تديني من نفسك اللي يكفيني ويطمني !!
لما تخليني أرجع أحب نفسي أكتر، أحب جسمي أكتر، أتصالح مع صوت الأب الواصي عليا وأحاول أتخلص منه بشويش !!
لما معاك أحس إنه فيه حواجز بتقع وجسور بتتمد، حيطان بتدوب، وانت بترجع تعرف وتكتشف في نفسك نفس الشيء بالنسبة لك !!
لما تقولي إنه مجرد مكالمة تليفون عادية خلتك تقوم تاخد خطوة معينة في يومك كنت مكسل تعملها، لما تقول إنه حياتك مش هترجع تاني زي ماكانت، وإنه يمكن مفيش حاجة اتغيرت، ويمكن كمان الظروف أسوأ ... بس انت اللي بتتغير !!
لما نقرب من بعض أكتر وننقل على مراحل أعلى، ونساعد بعض في تكسير كل التلج المتراكم جوانا، ويبقى عندنا أكتر من بداية لأكتر من مرحلة، وكل مرحلة فيهم بنرتشف تفاصيل تفاصيلها !!
لما مانبقاش عارفين بالظبط إزاي كل دا بدأ، بس بنحاول نعرف إزاي نخليه يستمر !!

هناك تعليق واحد: